الیاف استیپل پلی استر

الیاف استیپل پلی استر از پلیمر کردن مواد اولیه‌ای مثل PTA (اسید ترفتالیک) و MEG (مونواتیلن گلیکول) در فشار و حرارت بسیار بالا تولید می‌شود. به دلیل ویژگی‌های خاص الیاف پلی استر، این دسته از الیاف مصنوعی اهمیت زیادی در صنایع نساجی دارند. الیاف پلی استر از نخ و پشم بادوام‌تر هستند؛ در برابر گرمای زیاد، سایش، چروک و کشش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند؛ لکه‌پذیری کمی دارند؛ به راحتی آب نمی‌روند و پس از شستشو سریع خشک می‌شوند. همچنین به دلیل ساختمان شیمیایی خاصی که الیاف پلی استر دارند، در مقابل اسید‌ها مقاوم هستند و مواد قلیایی رقیق بر این الیاف اثری ندارند ولی قلیایی‌های گرم و قوی به آن آسیب می‌زنند.

الیاف استیپل پلی استر چگونه تولید می‌شوند؟

دو فرایند برای تولید الیاف استیپل پلی استر (PSF) وجود دارد. در روش اول این الیاف از اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو‌اتیلن گلیکول (MEG) یا پلی‌اتیلن ترفتالات (تراشه‌های PET) تولید می‌شوند. در روش دوم از گرانول‌های PET بازیافتی و ضایعات پلی استر به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. پلی استری که از این روش تولید می‌شود مرغوبیت کمتری نسبت به الیاف تولید شده از روش اول دارد.
مرحله اول تولید الیاف استیپل پلی استر از فرایند پلیمریزاسیون شروع می‌شود که در آن PTA به MEG داغ تحت دما و فشار بالا وارد می‌شود. سپس فرآیند ریسندگی مذاب آغاز می‌شود. در این مرحله بسته‌هایی از رشته‌های به هم پیوسته که از مرحله قبل به دست آمده‌اند، تحت اعمال فرآیند‌های بیشتری مانند کشیدن و چین خوردن قرار می‌گیرند و سپس در طول‌های مختلفی بریده می‌شود. این الیاف برش خورده را الیاف استیپل پلی استر می نامند.

مشخصات محصولات استیپل

دیتکس

1.4

نوع محصول

SEMI DULL

قوام CN/dtex

حداقل 4.5

درصد تطویل

حداقل 20

درصد آب رفتگی

حداکثر 8.9

کیلوتکس

-

دیتکس

3.3

نوع محصول

SEMI DULL

قوام CN/dtex

حداقل 3.4

درصد تطویل

حداقل 22

درصد آب رفتگی

حداکثر 8.6

کیلوتکس

-

جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب محصول مناسب، استعلام قیمت و اطلاع از شرایط فروش می‌توانید از طریق فرم ارتباط با ما اقدام فرمایید.